Υποδομή της ιστοσελίδας

yellow and black heavy equipment

Σε αυτή τη σελίδα θα καταγράψω όλα τα εργαλεία και τις υπηρεσίες που χρησιμοποιώ για να διαχειρίζομαι την ιστοσελίδα μου. Με αυτό τον τρόπο θα δημιουργηθεί ένα “behind the scenes” υλικό για το blog αλλά ταυτόχρονα θα δοθεί η ευκαιρία να προτείνω τις υπηρεσίες που χρησιμοποιώ.

Domain Name

Αν σε ενδιαφέρει να ξεκινήσεις ένα blog ή site, τότε προτείνω να ξεκινήσεις κατοχυρώνοντας το domain σου στο Papaki. Όπως λένε και οι ίδιοι, “το Papaki είναι Νο1 στην Ελλάδα σε .GR και .EU domains και με το domain θα πάρεις δωρεάν hosting και πολλά άλλα free χαρακτηριστικά.” Όσα περισσότερα domain name διαχειρίζεστε στο Papaki, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η έκπτωση που θα σας δώσει.

Εάν το domain name σας δεν είναι .gr ή .eu, τότε είναι πολύ πιθανό να βρείτε τις ίδιες και καλύτερες τιμές σε αντίστοιχους καταχωρητές στο εξωτερικό. Προσωπικά ανυπομονώ να δοκιμάσω το domain registration της Cloudflare το οποίο υπόσχεται τιμές καταλόγου με μηδενικές προσαυξήσεις από τις ελάχιστες τιμές της ICANN. Σαν να λέμε “το μπουκαλάκι το νερό πενήντα λεπτά”.

Επιπλέον, πατώντας το δικό μου link ή το παρακάτω κουμπί μπορείτε να κατοχυρώσετε το domain name σας και να κερδίσετε από 500 έως και 1500 Gold Coins, ανάλογα την παραγγελία, για να τα χρησιμοποιήσετε στο Papaki.

Content Management System: WordPress

Είναι εντελώς προφανές ότι θα χρησιμοποιούσα WordPress για το blog μου.

Αρχικά, το WordPress είναι ελεύθερο λογισμικό / λογισμικού ανοιχτού κώδικα (free / open source software) και διανέμεται δωρεάν. Είναι μια ώριμη τεχνολογία με πολύ γερές βάσεις και στηρίζεται σε εξίσου ώριμες και στιβαρές τεχνολογίες (PHP, MySQL). Το WordPress αναπτύσσεται και υποστηρίζεται καθημερινά από χιλιάδες προγραμματιστές σε ολόκληρο τον κόσμο, μέσω των χιλιάδων πρόσθετων (plugin) και θεμάτων (theme) που διανέμονται είτε δωρεάν μέσω του WordPress.org είτε μέσα από αμιγώς εμπορικές πλατφόρμες.

Ακόμη, το WordPress είναι σχεδιασμένο ακριβώς για αυτή τη δουλειά: διαχείριση περιεχομένου. Καλύπτει πλήρως τις ανάγκες μου σε αυτό τον τομέα και τυχόν κενά καλύπτονται εύκολα με την ενσωμάτωση των κατάλληλων plugin (πολύ συχνά) ή με την ανάπτυξη επεκτάσεων από εμένα τον ίδιο (πολύ σπάνια).

Τέλος, το WordPress είναι η τεχνολογία που χρησιμοποιούμε κατά κόρον στη Sociality – Κοοπερατίβα Ψηφιακής Επικοινωνίας. Ως αποτέλεσμα, έχω δει από πολύ κοντά τη διαδικασία δημιουργίας μιας ιστοσελίδας σε WordPress (πάνω από 150 φορές από το 2014 και μετά) καθώς και οτιδήποτε σχετίζεται με τις συνοδευτικές υπηρεσίες, τη φιλοξενία (hosting), τη συντήρηση και την υποστήριξη μετά την παράδοση. Κοινώς, στο WordPress έχω αφιερώσει ένα μεγάλο κομμάτι της επαγγελματικής μου ζωής και θα ήταν παράλογο να δοκίμαζα οτιδήποτε διαφορετικό. Και ξέρετε κάτι; Είναι τέλειο για αυτό που θέλω να κάνω!


Στη συνέχεια θα σας παρουσιάσω μερικά από τα plugin που χρησιμοποιώ καθώς και τί πετυχαίνω με το κάθε ένα από αυτά.

Ασφάλεια: Wordfence

Το Wordfence είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν φοβόμαστε να δημιουργούμε ιστοσελίδες με ένα λογισμικό το οποίο αποτελεί στόχο εκατοντάδων εκατομμυρίων επιθέσεων κάθε μέρα (τα νούμερα χωρίς καμία δόση υπερβολής).

Το Wordfence αποτελεί ένα πανίσχυρο plugin που ασχολείται αποκλειστικά με θέματα ασφάλειας στο WordPress. Αμέσως μετά την ενεργοποίησή του και με ελάχιστη παραμετροποίηση προστατεύει από μια πληθώρα τύπων επίθεσης μέσα από το Firewall του, ενώ σωτήρια είναι και η λειτουργία Scan που διαθέτει μέσω της οποίας εντοπίζει και μας ειδοποιεί για κενά ασφαλείας ή ίχνη παραβίασης της ιστοσελίδα μας, προτείνοντας και τους αντίστοιχους τρόπους αντιμετώπισης.

Το μόνο ουσιαστικό όφελος που δίνει η αγορά μιας άδειας χρήσης του Wordfence (license) είναι ότι οι κάτοχοι paid license προστατεύονται σε πραγματικό χρόνο από τη στιγμή που εμφανιστεί μία καινούργια απειλή ή ένας καινούργιος τύπος επιθέσεων, ενώ για όλους τους υπόλοιπους αυτή η ενημέρωση έρχεται με καθυστέρηση 30 ημερών. Αυτή τη στιγμή δεν έχω αγοράσει κάποιο license αλλά το σκέφτομαι να το κάνω κάποια στιγμή στο μέλλον.

Διαχείριση ποιότητας περιεχομένου: Broken Link Checker, Redirection

Ένα από τα αγαπημένα μου ever plugin είναι το Broken Link Checker το οποίο, όπως λέει και το όνομά του, ελέγχει το περιεχόμενο της ιστοσελίδας για link που δεν λειτουργούν πια. Είναι πολύ σημαντικό να μην αφήνουμε link που δεν λειτουργούν σε μία ιστοσελίδα, τόσο για τους ανθρώπους που κλικάρουν στο περιεχόμενό μας όσο και για τις μηχανές αναζήτησης.

Στην πράξη, αυτό που κάνει το plugin είναι ότι κάθε 72 ώρες (τη συχνότητα την ορίζετε εσείς) σκανάρει το περιεχόμενο όλων των δημοσιευμένων άρθρων, σελίδων, σχολίων, κλπ. και φτιάχνει μια λίστα με τα σφάλματα που πρέπει να διορθωθούν.

Το Redirection είναι ένα πολύ απλό και βασικό plugin που επιτελεί μια πολύ χρήσιμη λειτουργία: με βοηθάει να ορίζω redirect από ένα link σε ένα άλλο.

Για παράδειγμα, κάθε φορά που διαγράφω κάποια παλιά δημοσίευση βάζω ένα redirection από το παλιό link (που δεν ισχύει πια) προς την αρχική σελίδα ή σε κάποια άλλη παρεμφερή σελίδα/ Αυτό γίνεται γιατί μπορεί ακόμη να υπάρχουν link προς εκείνο το παλιό link και είναι κρίμα να καταλήγουν σε error 404.

Ωστόσο, προσωπικά χρησιμοποιώ τα redirection για έναν ακόμη λόγο: δημιουργώ σύντομα και όμορφα link για οτιδήποτε χρειαστώ. Για παράδειγμα, εάν πατήσετε το απλό και σύντομο “https://spytzo.gr/linkedin/” θα μεταφερθείτε στο μακρυνάρι “https://www.linkedin.com/in/spyrostzortzis/” – το ίδιο ισχύει και για άλλα social media. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγω να χρησιμοποιήσω εξωτερικές υπηρεσίες όπως είναι το Bitly ή το TinyURL.

Παρακολούθηση στατιστικών στοιχείων: Matomo

Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερος κόσμος βελτιώνει την αντίληψή του για το ζήτημα της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο. Από την πλευρά του κατασκευή μιας ιστοσελίδας, υπάρχουν αρκετά επιχειρήματα υπέρ της καταγραφής (tracking) όσο το δυνατόν περισσότερων δεδομένων που αφορούν τους επισκέπτες μιας ιστοσελίδας. Ωστόσο, αυτή η καταγραφή δεν πρέπει να γίνεται σε βάρος της ιδιωτικότητας των ίδιων των χρηστών και σίγουρα όχι υπέρ των κολοσσών του διαδικτύου και του surveillance capitalism.

Ως αποτέλεσμα, για τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα ήθελα να αποφύγω να χρησιμοποιήσω την πιο διαδεδομένη υπηρεσία για καταγραφή στατιστικών στον κόσμο (Google Analytics) και να προτιμήσω κάποια σοβαρή εναλλακτική πρόταση. Με αυτό το σκεπτικό έφτασα στο Matomo Analytics (πρώην Piwik), ένα ελεύθερο λογισμικό/λογισμικού ανοιχτού κώδικα, δοκιμασμένο στο χρόνο από την κοινότητα το οποίο καλύπτει πλήρως τις ανάγκες μου. Το καλύτερο: μπορεί να εγκατασταθεί ως WordPress plugin και να “τρέχει” εξ ολοκλήρου μέσα στην ιστοσελίδα μου, χωρίς να χρειαστεί να δημιουργησω λογαριασμό σε κάποια εξωτερική υπηρεσία ή να στέλνω τα δεδομένα μου/σας αλλού. Τι άλλο να ζητήσω;

This is an example of the Matomo dashboard that I use on my website.

Πλατφόρμα απομακρυσμένης διαχείρισης: ManageWP

https://managewp.com/

Το ManageWP είναι από αυτές τις υπηρεσίες που αναρωτιέσαι πώς γίνεται να είναι ακόμη δωρεάν. (Μετά συνειδητοποιείς ότι τους εξαγόρασε το GoDaddy και σου λύνεται η απορία). Έχω δημιουργήσει έναν δωρεάν λογαριασμό στο ManageWP και έχω συνδέσει εκεί όλες τις δικές μου ιστοσελίδες.

Μέσα από το ManageWP έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθούμε την ιστοσελίδα για αναβαθμίσεις και να κάνουμε μια σειρά από βελτιώσεις χωρίς καν να συνδεθούμε στο διαχειριστικό περιβάλλον του WordPress. Τέλος, μας δίνει τη δυνατότητα για ένα αυτόματο μηνιαίο backup της ιστοσελίδας. Το είπαμε ότι όλα αυτά είναι δωρεάν;

Search Engine Optimization (SEO)

Ας ξεκινήσουμε με μια διευκρίνιση: Όποτε μιλάμε για SEO αναφερόμαστε σε ένα τεράστιο σύνολο από προβλέψεις και ενέργειες που μπορείς να κάνεις με σκοπό να βελτιώσεις την παρουσία της ιστοσελίδας σου στις μηχανές αναζήτησης (γκουχ, Google, γκουχ). Αυτός ο κατάλογος αγγίζει σχεδόν οτιδήποτε αφορά την ιστοσελίδα, ενδεικτικά:

  • το design,
  • το περιεχόμενο,
  • τον τρόπο που οι μηχανές αναζήτησης διαβάζουν το περιεχόμενό μας,
  • την ταχύτητα φόρτωσης,
  • τη χρήση ή όχι μηχανισμού caching
  • και πολλά άλλα.

Στην πράξη, ένα SEO plugin μπορεί να μας βοηθήσει να ρυθμίσουμε μια σειρά από παραμέτρους που σχετίζονται με το περιεχόμενο, σε σημεία που μπορεί να ακούγονται λεπτομέρειες αλλά παίζουν το ρόλο τους.

Για παράδειγμα, μέσα από ένα SEO plugin όπως το Yoast SEO μπορείτε να

  • ρυθμίσετε τη δομή των τίτλων και των περιγραφών όλων των άρθρων και των σελίδων του blog,
  • να γράψετε ξεχωριστές περιγραφές για κάθε σελίδα,
  • να κρύψετε σελίδες που δεν χρειάζεται ή δεν πρέπει να εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης,
  • να βοηθήσετε τις μηχανές αναζήτησης να διαβάσουν καλύτερα τη δομή της ιστοσελίδας,
  • και άλλα αντίστοιχα.

Έχω κάνει δοκιμές με τρία-τέσσερα διαφορετικά plugin, τελικά κατέληξα στο Yoast SEO γιατί:

  1. είναι μάλλον το πιο διαδεδομένο plugin και είναι εξοικειωμένοι μαζί του τόσο οι developer όσο και απλοί χρήστες,
  2. υποστηρίζεται ενεργά από τους δημιουργούς του με σταθερά update κάθε 2 εβδομάδες και υπάρχει κοινότητα γύρω από αυτό,
  3. χρησιμοποιείται ακόμη και από την ίδια την Automattic (δημιουργοί του WordPress) σε ειδικά project όπως είναι το Newspack, μια εξειδικευμένη πλατφόρμα για newsroom βασισμένη στο WordPress.

Μεταφράσεις: WPML

https://wpml.org/

Το ζήτημα της μετάφρασης στο WordPress είναι μια ελαφρώς… πονεμένη ιστορία. Ο λόγος είναι ότι δεν υπάρχει ένας και μοναδικός τρόπος να εισάγεις, να τροποποιήσεις και να δημοσιεύσεις ένα λεκτικό – αντίθετα αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσα από ένα theme, ένα plugin, ή ένα πακέτο μετάφρασης.

Στο παρελθόν έχω δοκιμάσει και άλλα plugin για μετάφραση, για την ώρα καταλήγω στο WPML. Είναι αρκετά “βαρύ” και φορτωμένο, έχει επιλογές για το πιο απίθανο σενάριο μετάφρασης και κατά κάποιον τρόπο συνιστά overkill, κατά το κοινώς λεγόμενο. Ωστόσο, είναι αρκετά γνωστό στην αγορά, υπάρχει πολύ καλή συμβατότητα με άλλο plugin και theme, και αυτό έχω μάθει να δουλεύω.

Στην πράξη αυτό που ισχύει είναι ότι μεταφράζω τις βασικές σελίδες στα Αγγλικά αλλά διατηρώ ξεχωριστά post για τις δύο γλώσσες. Δηλαδή ποτέ ή σχεδόν ποτέ δεν ανεβαίνει μία δημοσίευση σε δύο γλώσσες παράλληλα. Στο μέλλον δεν αποκλείεται να δώσω μεγαλύτερο βάρος στην Αγγλική έκδοση της ιστοσελίδας και να είναι αυτή η default επιλογή.

Από τα plugin που παρουσιάζονται εδώ, το WPML είναι μάλλον το μοναδικό το οποίο ΔΕΝ παρέχεται δωρεάν αλλά μόνο επί πληρωμή.

Design

Theme: Twenty Twenty-One

Για την εμφάνιση της ιστοσελίδας χρησιμοποιώ το πιο πρόσφατο επίσημο theme του WordPress.org για τους εξής λόγους:

  • είναι πολύ απλό, καθαρό και όμορφο και νομίζω ότι θέλω μια αντίστοιχη αισθητική για την ιστοσελίδα μου,
  • βασίζεται και εκμεταλλεύεται εξ ολοκλήρου στον Gutenberg Editor τον οποίο ήμουν καθόλα έτοιμος να μισήσω αλλά κατέληξα να λατρεύω και να παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον την εξέλιξή του,
  • είναι διαολεμένα γρήγορο το άτιμο!

Επίσης, μέσω του Twenty Twenty-One ανυπομονώ να δοκιμάσω λειτουργίες όπως το Full-Site Editing το οποίο μάς δίνει τη δυνατότητα να παραμετροποιήσουμε πρακτικά οποιοδήποτε κομμάτι της ιστοσελίδας χρησιμοποιώντας παντού τον Gutenberg Editor.

Fonts: Commissioner by Kostas Bartsokas

Να πω σε αυτό το σημείο πως η επιλογή ενός custom font είναι απολύτως μη απαραίτητη. 🙂 Οι γραμματοσειρές του Twenty Twenty-One είναι εντελώς μια χαρά, είναι πολύ ευανάγνωστες και ταιριάζουν πολύ με το αισθητικό αποτέλεσμα που είχα στο μυαλό μου.

Ωστόσο, τίποτα δεν με εμπόδισε να αναζητήσω μια διαφορετική γραμματοσειρά:

  1. για λόγους διαφοροποίησης από όλα τα άλλα blog που χρησιμοποιούν ακριβώς το ίδιο theme με εμένα,
  2. για λόγους βελτίωσης (κατά τη δική μου κρίση) του τελικού αισθητικού αποτελέσματος,
  3. για τη δυνατότητα ενσωμάτωσης στην ιστοσελίδα ενός ακόμα δομικού στοιχείου που προέρχεται από τον χώρο του ελεύθερου λογισμικού / λογισμικού ανοιχτού κώδικα, και μάλιστα με “ντόπιο” δημιουργό,
  4. με απώτερο στόχο να χρησιμοποιήσω τη γραμματοσειρά ως κομμάτι ενός μελλοντικού συνόλου personal branding.
Μπορείτε να βρείτε τη γραμματοσειρά σε διάφορες ιστοσελίδες που παρέχουν γραμματοσειρές ή να την κατεβάσετε απευθείας από το GitHub.

Hosting: SiteGround

https://www.siteground.com/

Η επιλογή ενός παρόχου φιλοξενίας (hosting) για την ιστοσελίδα σας είναι μια πολύ σοβαρή διαδικασία και δεν θα πρέπει να αφήνεται στην τύχη. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες επιλογές στην αγορά που καλύπτουν όλες τις περιπτώσεις και ανάγκες, είτε απλές και μικρές, είτε μεγάλες και σύνθετες.

Προσωπικά, έχω καταλήξει ότι αυτό που έχει σημασία για μια μεγάλη μερίδα ιστοσελίδων είναι μια υπηρεσία η οποία θα παρέχει:

  • Αξιόπιστους πόρους σε κάθε ιστοσελίδα με αποτέλεσμα την σταθερότητα και τις υψηλές ταχύτητες
  • Υποστήριξη όλων των τελευταίων τεχνολογιών με αποτέλεσμα καλύτερες αποδόσεις και υψηλό επίπεδο ασφάλειας (π.χ. νέες εκδόσεις PHP)
  • Εύχρηστο περιβάλλον για τον χρήστη με πλήρεις δυνατότητες διαχείρισης
  • Σοβαρή και γρήγορη τεχνική υποστήριξη
  • Προσβάσιμη κοστολόγηση

Έχω την αίσθηση ότι έχω βρει όλα τα παραπάνω στη SiteGround. Η εταιρεία φαίνεται να έχει αποκτήσει μεγάλη εξοικείωση για τη φιλοξενία ιστοσελίδων βασισμένες σε WordPress (είναι, μάλιστα, ο 1 από τους μόλις 3 προτεινόμενους παρόχους hosting από το ίδιο το WordPress.org) και το αποδεικνύει αυτό με τις τεχνικές δυνατότητες και τα feature που επιλέγει να κάνει διαθέσιμα στην πλατφόρμα της, όπως είναι η δική της τεχνολογία caching/optimization μέσω του SG Optimizer, της υποστήριξης των τελευταίων εκδόσεων PHP και φυσικά του εξαιρετικού real-time chat support.

Πρόφατα η SiteGround μετακίνησε όλη την υποδομή της στο Google Cloud και στο δικό της διαχειριστικό περιβάλλον (φεύγοντας από το cPanel), με όλα τα πλεονεκτήματα ταχύτητας και ευελιξίας που δίνει αυτή η συνθήκη.

Από πλευράς οικονομικών, η SiteGround δεν είναι η φθηνότερη επιλογή που θα βρείτε εκεί έξω (π.χ. αν θέλετε να “παρκάρετε” μια ιστοσελίδα πραγματικά φθηνά μπορείτε να δοκιμάσετε στο Papaki/TopHost), ωστόσο θεωρώ πως το κόστος είναι κάτι εντελώς προσβάσιμο σε σχέση με την ποιότητα της υπηρεσίας και δεν το έχω μετανιώσει καμία στιγμή.

CDN: Cloudflare

https://www.cloudflare.com/

Ο τομέας του Content Delivery Network (CDN) είναι αυτός για τον οποίο θα ήθελα όλοι οι πελάτες και οι συνεργάτες να γνώριζαν τα περισσότερα και ταυτόχρονα αυτός για τον οποίο οι πελάτες και οι συνεργάτες γνωρίζουν τα λιγότερα!

Έχω καταλήξει ότι ο πιο απλός τρόπος για να εξηγήσεις τί είναι το Cloudflare και τί δουλειά κάνει είναι ο εξής: κάθε φορά που κάποιος πάει να μπει στην ιστοσελίδα μας, αντί να συνδεθεί κατευθείαν στον δικό μας server, περνάει πρώτα από τον server της Cloudflare.

Έτσι η Cloudflare μπαίνει “μπροστά” από τον δικό μας server και λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας αλλά και ως ένας server τον οποίο “δανειζόμαστε”, ειδικά για τις πιο βαριές δουλειές, όπως π.χ. για να φορτώνουμε τις εικόνες.

Η χρήση της Cloudflare είναι δωρεάν αλλά παρέχεται δυνατότητα αναβαθμίσεων επί πληρωμή.

Αυτή τη στιγμή χρησιμοποιώ την Cloudflare για τη διαχείριση των DNS record όλων των domain name που διαχειρίζομαι

Με ελαφρώς πιο τεχνικούς όρους, υπηρεσίες όπως η Cloudflare παίζουν του ρόλο:

  • του DNS resolver (διαχειρίζονται και εξυπηρετούν DNS request για την ιστοσελίδα μας),
  • του CDN και του caching engine (σερβίρουν εικόνες, video, HTML, CSS, JS), βελτιώνουν επί τόπου την εμπειρία του χρήστη (π.χ. εφαρμόζουν συμπίεση αρχείων σε επίπεδο δικτύο για κάθε επισκέπτη ξεχωριστά, χωρίς να έχουμε κάνει κάτι εμείς οι ίδιοι από πριν),
  • και του Firewall (μπλοκάρουν κακόβουλη δραστηριότητα).

Ειδικά για το τελευταίο κομμάτι, η Cloudflare έχει να περηφανεύεται ότι χάρη στην έκταση και το υψηλό επίπεδο της υποδομής της μπορεί να αντέξει στις μεγαλύτερες DDoS attack (Distributed Denial of Service), δηλαδή σε κυβερνοεπιθέσεις όπου μια ιστοσελίδα ή μια εφαρμογή δέχεται έναν ασύμμετρο καταιγισμό αιτημάτων προερχόμενο συνήθως από ένα στρατό bot με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί και να καταρρέι.

Επίσης, καθώς το WordPress είναι η πλέον δημοφιλής τεχνολογία για διαχείριση ιστοσελίδων στον κόσμο, η Cloudflare αντίστοιχα το προσέχει αρκετά με αποτέλεσμα να είναι αρκετά εύκολο να προσαρμόσεις τον λογαριασμό σου στην Cloudflare στις ανάγκες μιας WordPress ιστοσελίδας.

Χρησιμοποιώντας το επίσημο WordPress plugin της Cloudflare, μπορεί κανείς να κάνει μια απλή σύνδεση που γίνεται μέσω του email σας και του Global API key. Από εδώ εγώ χρησιμοποιώ μόνο τις παρακάτω δύο επιλογές:

Εφαρμόζει όλες τις προτεινόμενες ρυθμίσεις για WordPress
Ανανεώνει αυτόματα την cache στην Cloudflare κάθε φορά που αλλάζει το περιεχόμενο στην ιστοσελίδα

Monitoring

Προσωπικά λατρεύω το monitoring, δηλαδή οτιδήποτε έχει να κάνει με την παρακολούθηση της συνολικής “υγείας” μιας ιστοσελίδας. Ευτυχώς υπάρχουν αρκετά χρήσιμα και δωρεάν εργαλεία εκεί έξω που έρχονται να συμπληρώσουν το puzzle της παρακολούθησης και εδώ σας παρουσιάζω αυτά που χρησιμοποιώ και εγώ.

Uptime Monitoring: StatusCake

https://www.statuscake.com/

Το πρώτο εργαλείο monitoring που παρουσιάζω εδώ είναι το StatusCake το οποίο έρχεται να μας καλύψει την ανάγκη του uptime monitoring, δηλαδή τον διαρκή έλεγχο για το αν η ιστοσελίδα μας παραμένει κανονικά online ή έχει πέσει για τον οποιονδήποτε λόγο.

Στην πράξη, αυτό που κάνει μια υπηρεσία uptime monitoring είναι να προσπαθεί να συνδεθεί στην ιστοσελίδα μας ανά τακτά χρονικά διαστήματα (π.χ. ανά 15′). Όταν δεν καταφέρει να συνδεθεί από τρεις διαφορετικές τοποθεσίες (επομένως δεν πρόκειται για κάποιο προσωρινό ή τοπικό πρόβλημα) τότε αυτομάτως ξεκινάει να στέλνει ειδοποιήσεις μέσω email, SMS, ή οποιοδήποτε άλλο διαθέσιμο μέσο στον ιδιοκτήτη της ιστοσελίδας.

Συνοδευτικά με το uptime monitoring, υπηρεσίες όπως το StatusCake μπορούν να πραγματοποιούν και άλλους αυτοματοποιημένους ελέγχους, όπως είναι το speed monitoring (δηλαδή έλεγχο ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας ανά τακτά χρονικά διαστήματα) ή έλεγχο συγκεκριμένων ενεργειών.

Για παράδειγμα, φαντάζομαι ότι αν διαχειρίζεσαι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα θα σου ήταν εξαιρετικά χρήσιμο κάποιος να ελέγχει τακτικά αν λειτουργεί σωστά η προσθήκη ενός προϊόντος στο καλάθι, ο υπολογισμός των μεταφορικών, η χρέωση με κάρτα και η αποστολή του email με την απόδειξη αγοράς στον καταναλωτή. Είδατε τώρα γιατί ενθουσιάζομαι τόσο πολύ με το monitoring; 🙂

Το StatusCake το χρησιμοποιούμε ιδιαιτέρως για να παρακολουθούμε ιστοσελίδες οι οποίες, να το δώσω κάπως σχηματικά, δεν τις παρακολουθεί κάποιος άλλος. Για παράδειγμα, στο προσωπικό μου blog θα μπω 2-3 φορές μέσα στην εβδομάδα άρα το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να μην είναι προσβάσιμη η ιστοσελίδα για λίγες ώρες ή λίγες μέρες. Αντίθετα, αν πέσει μια ιστοσελίδα η οποία δεν ανανεώνεται και δεν χρησιμοποιείται ενεργά (είναι τρόπον τινά παρκαρισμένη), τότε αν δεν την παρακολουθεί κάποιος διαχειριστής μπορεί να παραμείνει πεσμένη για μέρες και εβδομάδες ολόκληρες…

If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?

https://en.wikipedia.org/wiki/If_a_tree_falls_in_a_forest

Google Search Console

https://search.google.com/search-console/about

Ήρθε και η ώρα της μαμάς Google. Όπως ίσως έχουμε αναφέρει ξανά, ο αλγόριθμος της Google βάσει του οποίου εμφανίζονται τα αποτελέσματα σε μια αναζήτηση μας είναι πρακτικά άγνωστος. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς πώς δουλεύει αυτό το κομμάτι και ορισμένοι υποστηρίζουν πως δεν γνωρίζει ούτε η ίδια η Google, μιας και από ό,τι φαίνεται ένα σημαντικό μέρος του αλγορίθμου επηρεάζεται από μηχανική μάθηση, δηλαδή από παραμέτρους ποιότητας στους οποίους ο ίδιος ο αλγόριθμος έχει καταλήξει και δεν είναι πάντα εύκολο να μεταφραστούν σε απλή, ανθρώπινη γλώσσα!

Ωστόσο, η Google μας έχει δώσει αυτό το εργαλείο (Search Console) μέσω του οποίου μπορούμε να καταλάβουμε σε έναν ικανοποιητικό βαθμό:

  • πώς βλέπει η Google την ιστοσελίδα μας
  • ποιό κομμάτι του περιεχομένου μας είναι ορατό στην Google και με ποιό τρόπο
  • αν υπάρχουν σημεία που η Google πιστεύει πως πρέπει να διορθώσουμε (π.χ. broken link όπως είδαμε παραπάνω)
  • ποιά πιστεύει η Google ότι είναι η εμπειρία των επισκεπτών στην ιστοσελίδα μας και γενικότερα πόσο καλή πιστεύει είναι η εμπειρία που τους παρέχουμε.

Στην πράξη, αρχικά πρέπει να δημιουργήσουμε έναν λογαριασμό στο Google Search Console και στη συνέχεια να κατοχυρώσουμε εκεί την ιστοσελίδα μας. Στη συνέχεια, η Google μάς δίνει πρόσβαση σε ιστορικά δεδομένα για την ιστοσελίδα μας όπως πόσες φορές εμφανιστήκαμε στα αποτελέσματα αναζήτησης, για ποιες λέξεις-κλειδιά, σε ποιές χώρες, κλπ.

Επειδή πολλά έχουν ακουστεί κατά καιρούς, νομίζω πως είναι απαραίτητο να σημειωθεί ότι αυτά τα στοιχεία δεν τα παίρνουμε τοις μετρητοίς αλλά τα θεωρούμε καλές εκτιμήσεις.

Performance

Αντίθετα, οτιδήποτε αφορά σφάλματα τους δίνουμε προτεραιότητα γιατί επηρεάζουν σημαντικά την εικόνα της ιστοσελίδας μας συνολικά προς τη Google. Για παράδειγμα, εάν εμφανιστούν ειδοποιήσεις ότι η ιστοσελίδα μας φαίνεται να περιέχει κακόβουλο λογισμικό, καλό είναι να θορυβηθούμε και ναι προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα από τη ρίζα του το συντομότερο δυνατό, διαφορετικά οι επισκέπτες της ιστοσελίδας μας θα συναντούν προειοδποιητικά μηνύματα κάθε φορά που θα προσπαθούν να μπουν στην ιστοσελίδα μας μέσω του Google Chrome και κινδυνεύουμε να εξαφανιστούμε από πολλές θέσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Coverage

Τέλος, μέσω του Search Console μπορούμε να παρακολουθήσουμε γενικούς και ειδικούς δείκτες ποιότητας της εμπειρίας ενός χρήστη, κυρίως σε δύο μέτωπα: Core web vitals και Mobile Usability. Το μεν πρώτο σύνολο μετρήσεων στέκεται πολύ στην ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας και αρχίζει να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στον αλγόριθμο της Google. Το δε δεύτερο είναι ήδη φοβερά σημαντικό μιας και η Google ουσιαστικά τιμωρεί (και δικαίως, αν θέλετε την άποψή μου) ιστοσελίδες που δεν είναι προσβάσιμες μέσω κινητών συσκευών.

SEO monitoring: Ahrefs

https://ahrefs.com/

Site Audit

Η τελευταία υπηρεσία που σας παρουσιάζω εδώ είναι μια μεγάλη πολυτέλεια 🙂 Εάν έχετε φροντίσει σημαντικά κομμάτια της ιστοσελίδας σας όπως είναι η ταχύτητα φόρτωσης, η ασφάλεια, τα broken link και το περιεχόμενο, τότε σε ένα καλό βαθμό έχετε ήδη καλύψει την πρώτη βαθμίδα του SEO monitoring.

Γενικότερα, η παρακολούθηση της συνολικής εικόνας μιας ιστοσελίδας για τις ανάγκες του Search Engine Optimization αφορά μεγαλύτερες ιστοσελίδες με πλούσιο και σύνθετο περιεχόμενο, με μεγάλο εύρος αλλά και μεγάλο βάθος (π.χ. υποσελίδες μέσα σε υποσελίδες, αρκετά κλικ μακριά από την αρχική σελίδα).

Στην πράξη, αυτό που έγινε είναι ότι είμαι μεγάλος οπαδός του Ahrefs, μιας από τις διασημότερες υπηρεσίες για SEO marketing. Αυτό που κάνει το Ahrefs, όπως και άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες, είναι να παρακολουθεί έναν τεράστιο όγκο ιστοσελίδων και αναζητήσεων και προσπαθεί να καθοδηγήσει τους διαχειριστές των ιστοσελίδων στο να βελτιώσουν την ιστοσελίδα τους και να την προσαρμόσουν με βάση τους SEO στόχους τους.

Το σύνολο των εργαλείων τους καλύπτουν όλες τις πιθανές ανάγκες, ορισμένα από αυτά παρέχονται ήδη δωρεάν όπως το Ahrefs Webmaster Tools που χρησιμοποιώ και εγώ, ενώ ολόκληρη η υπηρεσία ξεκινάει από τα 99 δολλάρια το μήνα – τα χρήματα δεν είναι λίγα αλλά η αξία που μπορείς να πάρεις από αυτά είναι πραγματικά πάρα πολύ μεγάλη και πιστεύω πως τα αξίζουν για επαγγελματική χρήση.


Αυτά από εμένα! Έχετε κάποια απορία για το πώς δουλεύει αυτή η ιστοσελίδα ή οτιδήποτε σχετικό με αυτά που ανέφερα; Βρείτε με σε οποιοδήποτε από τα social media ή στείλτε μου email στο [email protected] για να το κουβεντιάσουμε!

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.